| Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
| Av |
Innlegg |
CarroB
Ble Medlem: 03 Nov 2009 Innlegg: 9
|
Skrevet: Fre Nov 06, 2009 12:57 Tittel: Nybegynner spørsmål om pinner |
|
|
Nå kommer jeg med et skikkelig nybegynnerspørsmål.
Strikkepinner finnes det tydeligvis veldig mye forskjellig av.
Hva er fordeler/ulemper med de ulike materialene (trepinner eller annet etc.) ? Har også sett at noen pinner kalles for dobbelt pinner eller noe sånt, så har jeg sett vanlige pinner og sånne rundpinner eller hva det heter.
Når bruker man vilke pinner?
Hva slags pinner er en bra investering for en som er helt fersk!  |
|
| Til Toppen |
|
 |
Gyldenkron Bestevenninne

Ble Medlem: 16 Sep 2008 Innlegg: 1649
|
Skrevet: Fre Nov 06, 2009 13:07 Tittel: |
|
|
Jeg ville valgt trepinner. Eller helt vanlige metall, billige som du får på europris ol. Sånn til å begynne med. Ikke kjøp plastpinner på europris, de er ekle. Kjøp da heller harmony wood eller bambuspinner.
Det jeg liker med trepinnene, er at de er lette og beveger seg litt mens man strikker.
Jeg er så heldig at jeg har fått et sånt strikkesett fra knit pro, og de er fantastiske, sånne man kan bytte ut vieren på. Men det er dyrt.
Plast er bare grusomt, det henger og kleber seg til de. De billigplastpinnene _________________ Tyter og skravler, skravler og tyter |
|
| Til Toppen |
|
 |
mamazan Glattstrikk

Ble Medlem: 04 Okt 2009 Innlegg: 113
|
Skrevet: Fre Nov 06, 2009 14:43 Tittel: |
|
|
Litt svar og noen personlige meninger som jeg håper kan hjelpe
pinner som kommer 5 i pakken kalles strømpepinner. de brukes til f.eks strømper, votter, små luer og prosjekter som ikke kan strikkes på rundpinne.
dobbeltpinner er sikkert det jeg kaller par pinner og de selges to og to
Der det strikkes med parpinner, velger jeg og strikke med rundpinner, lettere å lagre og man slipper kostnadene ved og kjøpe ekstra sett pinner.
Rundpinner kommer i tre lengder (som jeg vet om)
*40cm: til luer og små klær (dukkegensere og babyklær).
*60cm: til større prosjekter f.eks gensere og sjal
*80cm: f.eks til kjoler (skjørt) og sjal.
Personlig synes jeg at 80cm blir for langt til det meste.
pinner har størrelse i forhold til hvilket garn man bruker.
Størrelsen står på "pinnepakken" og på magebåndet til garnet.
Man bør også ta i betraktning om hvordan man strikker. Løst eller fast strikking kan kreve en halv eller hel størrelse mindre eller større enn anbefalt for garnet. dette finner man ut ved å strikke en prøvelapp  |
|
| Til Toppen |
|
 |
krissi Gullnøste 09

Ble Medlem: 28 Jan 2008 Innlegg: 226 Bosted: Porsgrunn
|
Skrevet: Fre Nov 06, 2009 15:02 Tittel: |
|
|
Jeg har kjøpt mange rundpinner (metall) på europris (fra gjestdal) og rema 1000 (prym), og syns de er helt greie, og ikke minst billige. Mange skryter av trepinner, men det har jeg enda ikke prøvd, de koster jo en del mer.
Ang strømpepinner må du aldri finne på å kjøpe de på europris, de er i plast og er helt forferdelige. Prym derimot har gode strømpepinner.
Jeg har bare strømpepinner og rundpinner selv, og klarer meg fint med det. Når det gjelder type, så må du nesten prøve deg frem, finne ut hva du liker. _________________ Strikkeverdenen er jammen meg stor, men man lærer for hvert nye prosjekt;) |
|
| Til Toppen |
|
 |
Gyldenkron Bestevenninne

|
Skrevet: Fre Nov 06, 2009 15:05 Tittel: |
|
|
| krissi skrev: | Jeg har kjøpt mange rundpinner (metall) på europris (fra gjestdal) og rema 1000 (prym), og syns de er helt greie, og ikke minst billige. Mange skryter av trepinner, men det har jeg enda ikke prøvd, de koster jo en del mer.
Ang strømpepinner må du aldri finne på å kjøpe de på europris, de er i plast og er helt forferdelige. Prym derimot har gode strømpepinner.
Jeg har bare strømpepinner og rundpinner selv, og klarer meg fint med det. Når det gjelder type, så må du nesten prøve deg frem, finne ut hva du liker. |
Europris har metallpinner opp til 5mm. Etter det blir det plast, og de er grusomme. Men de under går helt fint _________________ Tyter og skravler, skravler og tyter |
|
| Til Toppen |
|
 |
CarroB
|
Skrevet: Fre Nov 06, 2009 15:32 Tittel: |
|
|
Tusen takk dere!!
Det jeg har hjemme er et nybegynner sett fra hobbyklubben (bokklubb) det innehåller følgennde (alle er i bambus):
Strømpepinner 20 cm lengde.
Nr. 3.0 – 4.0 mm
Langpinner med trekule 30 cm lengde.
Nr. 12.0 mm
Rundpinner 40 cm lengde.
Nr. 3.0 – 4.0 mm
Rundpinner 60 cm lengde.
Nr. 3.5 – 4.5 – 6.0 mm
Høres det da ut som en grei start synes dere?
Hvis det er noe viktig jeg mangler så får det bli en tur innom Europris, har en rett i nærheten.
Ikveld skal jeg trene på strikking
også skal jeg hekle videre på noen tøffler jeg driver med hehe.
Begynner å forstå hvordan man legger opp strikkemaskene og vanlige rette masker, de vrange maskene synes jeg er vanskelige å få til.
Blir litt forvirret også fordi det ser ut om om folk håller strikketøyet på så ulike måter , har sett i noen bøker, på nettvideoer og blitt vist litt og alle har sin egen måte å gjøre det på...men det ser kanskje bare slik ut for et utrent øye!  |
|
| Til Toppen |
|
 |
beatemor Gullnøste 09

Ble Medlem: 13 Okt 2007 Innlegg: 577 Bosted: Leikong- Herøy
|
Skrevet: Fre Nov 06, 2009 15:40 Tittel: |
|
|
Der har du et supert startsett!! Så kjøper du bare det du trenger etterhvert som du oppdager at du trenger noe mer  _________________ en maske her og en maske der, et par tryllestaver, og vips har en de flotteste ting..
Titt gjerne innom bloggen min
http://strikkebol.blogspot.com/ |
|
| Til Toppen |
|
 |
CarroB
|
Skrevet: Fre Nov 06, 2009 15:47 Tittel: |
|
|
| beatemor skrev: | Der har du et supert startsett!! Så kjøper du bare det du trenger etterhvert som du oppdager at du trenger noe mer  |
Så bra!
Da gleder jeg meg til å komme igang!
Imorgen kommer kusinen til moren min til meg å skal lære meg. Blir Spennende! |
|
| Til Toppen |
|
 |
Charente Perlestrikk

Ble Medlem: 12 Feb 2009 Innlegg: 420 Bosted: Oslo
|
Skrevet: Fre Nov 06, 2009 16:01 Tittel: |
|
|
Du finner også videoer med forskjellige tekniker og slik hos http://www.garnstudio.com
Startsettet ditt passer til det meste. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Julekurven Sjæfsstrikker :)

Ble Medlem: 12 Okt 2007 Innlegg: 3077 Bosted: Trondheim
|
Skrevet: Fre Nov 06, 2009 16:11 Tittel: |
|
|
Min mening ang. strømpepinner:
Metall bråker og er tunge.
Bambus er greit, men blir de tynnere enn 3,5 mm bøyer de seg og knekker lett
Er veldig fornøyd med Harmony Woods (eller hva de heter nå), som er stive og lette
Jeg liker best rundpinner, men finner ikke helt favoritten.
Babmuspinnene er gode, men strengene ryker lett
Metallpinnene er sånn passe
Har kjøpt pinner fra Garnstudio et par ganger, de er holdbare, gode og lette. _________________ Alt om NSF
Erlend: takk til Kristine for å bevise for meg at jeg kan tenne på damer med strikkepinner |
|
| Til Toppen |
|
 |
elvie Rillestrikk

Ble Medlem: 03 Okt 2009 Innlegg: 36
|
Skrevet: Fre Nov 06, 2009 18:45 Tittel: |
|
|
Du har jo fått deg et startsett, men siden jeg er fersking selv kan jeg jo si hva jeg gjør...
Jeg strikker foreløpig med metallpinner, som jeg ble anbefalt fordi man som nybegynner ofte strikker litt stramt, og da sklir strikketøyet litt lettere... så om du merker noe problemer med det, så vet du jo en mulig løsning. Bruker også rundpinner i stedet for langpinner selv om jeg strikker fram og tilbake. Strømpepinner har jeg ikke avansert til selv ennå, klarer med foreløpig med rundpinner i lengde 40 og 60 cm.  |
|
| Til Toppen |
|
 |
Nøstet Rillestrikk

Ble Medlem: 02 Nov 2009 Innlegg: 24 Bosted: Irvine/Trondheim
|
Skrevet: Fre Nov 06, 2009 19:04 Tittel: |
|
|
| mamazan skrev: | Litt svar og noen personlige meninger som jeg håper kan hjelpe
pinner som kommer 5 i pakken kalles strømpepinner. de brukes til f.eks strømper, votter, små luer og prosjekter som ikke kan strikkes på rundpinne.
dobbeltpinner er sikkert det jeg kaller par pinner og de selges to og to
Der det strikkes med parpinner, velger jeg og strikke med rundpinner, lettere å lagre og man slipper kostnadene ved og kjøpe ekstra sett pinner.
Rundpinner kommer i tre lengder (som jeg vet om)
*40cm: til luer og små klær (dukkegensere og babyklær).
*60cm: til større prosjekter f.eks gensere og sjal
*80cm: f.eks til kjoler (skjørt) og sjal.
Personlig synes jeg at 80cm blir for langt til det meste.
pinner har størrelse i forhold til hvilket garn man bruker.
Størrelsen står på "pinnepakken" og på magebåndet til garnet.
Man bør også ta i betraktning om hvordan man strikker. Løst eller fast strikking kan kreve en halv eller hel størrelse mindre eller større enn anbefalt for garnet. dette finner man ut ved å strikke en prøvelapp  |
Må bare legge til at rundpinenr finnes også i 30 cm, 50 cm og 70 cm
Jeg bruker heller aldri parpinner - da strikker jeg heller på rundpinner.
Ellers har jeg et enormt lager med pinner, og av metallpinner, liker jeg best de pinnene som kommer fra PT - de er litt glattere enn de andre, og de er også lettere og gir litt mindre lyd enn andre metallpinner.
Har en del bambus rundpinner, men ikke strømpepinner i bambus i det hele tatt. |
|
| Til Toppen |
|
 |
wekrne Glattstrikk

Ble Medlem: 17 Okt 2009 Innlegg: 103 Bosted: ålesund
|
Skrevet: Fre Nov 06, 2009 19:10 Tittel: |
|
|
du har jo et supert startsett jo Personlig liker jeg bedre strikkepinnene i metall fra europris enn bambuspinner... men smaken er som baken. Den er delt. Du må bare prøve deg frem til du finner de pinnene som passer deg best. _________________ Quote venninne: Du kjøm te å bli ei gammel gretten bestemor som strikka te ungan dine... |
|
| Til Toppen |
|
 |
Aries Vrangbord

Ble Medlem: 03 Sep 2008 Innlegg: 192
|
Skrevet: Fre Nov 06, 2009 20:34 Tittel: |
|
|
| Virker som du har et greit startsett! Det med pinner og favoritter er noe som kommer etterhvert, og spesielt om man strikker mye. Pinnene blir verktøy man har i hendene mye og lenge, og da er det viktig med gode pinner som man trives med. Pluss at jeg synes det er artig med gode og pene pinner, elsker Harmony Wood pinnene mine! Har tenkt å prøve litt med pinner i ibenholt også. |
|
| Til Toppen |
|
 |
krissi Gullnøste 09

|
Skrevet: Fre Nov 06, 2009 20:39 Tittel: |
|
|
| Gyldenkron skrev: | | krissi skrev: | Jeg har kjøpt mange rundpinner (metall) på europris (fra gjestdal) og rema 1000 (prym), og syns de er helt greie, og ikke minst billige. Mange skryter av trepinner, men det har jeg enda ikke prøvd, de koster jo en del mer.
Jeg har bare strømpepinner og rundpinner selv, og klarer meg fint med det. Når det gjelder type, så må du nesten prøve deg frem, finne ut hva du liker. |
Europris har metallpinner opp til 5mm. Etter det blir det plast, og de er grusomme. Men de under går helt fint |
Åh! Takk for opplysning, trodde alle strømpepinnene der var plast jeg, siden de jeg kjøpte var det, de var i 5 og 5,5mm, så tydeligvis akkurat over grensa  _________________ Strikkeverdenen er jammen meg stor, men man lærer for hvert nye prosjekt;) |
|
| Til Toppen |
|
 |
Gyldenkron Bestevenninne

|
Skrevet: Fre Nov 06, 2009 20:43 Tittel: |
|
|
| krissi skrev: | | Gyldenkron skrev: | | krissi skrev: | Jeg har kjøpt mange rundpinner (metall) på europris (fra gjestdal) og rema 1000 (prym), og syns de er helt greie, og ikke minst billige. Mange skryter av trepinner, men det har jeg enda ikke prøvd, de koster jo en del mer.
Europris har metallpinner opp til 5mm. Etter det blir det plast, og de er grusomme. Men de under går helt fint |
Åh! Takk for opplysning, trodde alle strømpepinnene der var plast jeg, siden de jeg kjøpte var det, de var i 5 og 5,5mm, så tydeligvis akkurat over grensa  |
Jeg har kjøpt i str 5mm der, som er metall, så det kan være det varierer fra butikk til butikk? _________________ Tyter og skravler, skravler og tyter |
|
| Til Toppen |
|
 |
krissi Gullnøste 09

|
Skrevet: Fre Nov 06, 2009 20:57 Tittel: |
|
|
Kanskje det. Har ikke kjøpt noen strømpepinner der siden... Men om jeg trenger noen, skal jeg nok sjekke om jeg finner i metall! Plast er det verste jeg har strikket med  _________________ Strikkeverdenen er jammen meg stor, men man lærer for hvert nye prosjekt;) |
|
| Til Toppen |
|
 |
Gyldenkron Bestevenninne

|
Skrevet: Fre Nov 06, 2009 21:29 Tittel: |
|
|
| krissi skrev: | Kanskje det. Har ikke kjøpt noen strømpepinner der siden... Men om jeg trenger noen, skal jeg nok sjekke om jeg finner i metall! Plast er det verste jeg har strikket med  |
Helt enig _________________ Tyter og skravler, skravler og tyter |
|
| Til Toppen |
|
 |
lillemeg Flettestrikk

Ble Medlem: 01 Sep 2008 Innlegg: 795 Bosted: Bergen
|
Skrevet: Lør Nov 07, 2009 13:07 Tittel: |
|
|
Av metallrundpinner syns jeg PT-pinnene er best. Garnet glir rett og overgangen mellom pinne og tråden(?) er perfekt. _________________ http://lillemegshobby.blogspot.com/ |
|
| Til Toppen |
|
 |
krissi Gullnøste 09

|
Skrevet: Lør Nov 07, 2009 14:34 Tittel: |
|
|
| lillemeg skrev: | | Av metallrundpinner syns jeg PT-pinnene er best. Garnet glir rett og overgangen mellom pinne og tråden(?) er perfekt. |
Det virker som PT er en favoritt hos mange, men den ene PT pinnen jeg har, syns jeg er altfor glatt... Kanskje en vanesak. Ang overgangen er jeg imidlertid helt enig! _________________ Strikkeverdenen er jammen meg stor, men man lærer for hvert nye prosjekt;) |
|
| Til Toppen |
|
 |
|